Verkoop Patrimonium: Feiten en Toekomstvisie

Beste Inwoners van Kraainem,

De meerderheid (Kraainem-Unie) heeft beslist om de mogelijke verkoop van bepaalde gebouwen op te nemen in het meerjarenplan 2025-2030. Wij begrijpen dat dit vragen oproept, en willen graag volledig transparant zijn over onze overwegingen.

Waarom deze beslissing?

1. Focus op kerntaken: rol patrimonium

Een gemeente moet focussen op haar kerntaken, zijnde een kwalitatieve en effectieve dienstverlening naar de burgers. Wat is de rol daarin van het patrimonium?

Als gemeente hoeven we geen financieel voordeel te halen uit de infrastructuur die we aanbieden, maar streven we ernaar een maatschappelijke meerwaarde te creëren. Dit onder meer door het faciliteren van verenigingen, het ondersteunen van de gemeenschap en het bieden van ruimte voor activiteiten die bijdragen aan de sociale cohesie.

Patrimonium onderhouden vergt echter een kost, zowel financiële kosten (onderhoud en investeringen) als personeelskosten. Alle gebouwen van de gemeente zijn verlieslatend, wat op zich geen probleem is aangezien de gemeente niet als doel heeft om winst te maken. Het is echter belangrijk dat patrimonium wordt ingezet met een verantwoorde professionele en duurzame aanpak. De financiële balans dient daarbij in de gaten gehouden te worden zodat de gemaakte kosten te verantwoorden zijn ten opzichte van de maatschappelijke meerwaarde.

2. Strategische vervanging door moderne infrastructuur

In 2018 hebben we een patrimonium geërfd dat in zeer slechte staat was. Tussen 2018-2024 werden oude gebouwen vervangen door nieuwe, functionele voorzieningen die de gemeente ten goede komen: bijv. de oude zaal PAT werd feestzaal Agora, de oude Hoeve van Deuren werd het sociaal centrum Octopus, de serre van kasteel Jourdain werd gerenoveerd. Dit toont onze visie aan: patrimoniumbeheer met directe meerwaarde voor onze burgers.

Bepaalde panden vereisen aanzienlijke investeringen om ze weer op niveau te krijgen zodat ze geschikt zijn om te voldoen aan bv. de energievereisten. Deze werkzaamheden vergen aanzienlijke investeringen die niet altijd in verhouding staan tot de maatschappelijke waarde.

We kunnen niet alles tegelijkertijd vernieuwen. In deze legislatuur 2025-2030 zal een audit worden uitgevoerd wat betreft de staat en nood aan onderhoud van alle gemeentelijke gebouwen. Op basis daarvan zullen prioriteiten worden bepaald.

3. Financieel evenwicht als verantwoordelijkheid

Het is niet de bedoeling dat de gemeente vastgoed blijft opstapelen. Het is integendeel logisch dat de portefeuille wordt aangepast en bepaalde panden worden verkocht om een evenwichtige vastgoedportefeuille samen te stellen. Dit zorgt voor een gezond financieel evenwicht voor de gemeente en het OCMW, en laat ons toe te investeren in projecten die er écht toe doen voor de bewoners.

Of het om een huis van het OCMW dan wel een huis van de gemeente gaat, maakt trouwens geen verschil: de gemeente en het OCMW hebben gemeenschappelijke rekeningen en moeten samen aan de verplichte financiële evenwichten van het Vlaamse Gewest voldoen.  De gemeente moet het OCMW financieel ondersteunen. (Indien het OCMW een tekort heeft, is de gemeente wettelijk verplicht bij te passen.)  Het is trouwens de gemeente die het Octopus gebouw (toegewijd aan sociale activiteiten en beheerd door het OCMW) gefinancierd heeft.

Onjuiste beweringen rechtzetten

Helaas worden er door de oppositie verschillende onjuistheden verspreid. Dit patroon herkennen we uit de vorige verkiezingscampagne. Laten we de feiten op een rij zetten:

De financiële situatie van de gemeente is dramatisch

Dit klopt niet. We zoeken naar financieel evenwicht op lange termijn. Dit betekent dat er keuzes moeten worden gemaakt. Als we moeten kiezen tussen de vernieuwing van de Klimboom school of onderhoud van patrimonium met bijkomende kosten en nul toegevoegde waarde voor de gemeenschap, dan is de keuze snel gemaakt. Maar deze keuze is nog niet aan de orde – het gaat om verstandig plannen voor de toekomst.

Het Vredegerecht werd verkocht aan een te lage prijs

Het gebouw van het Vredegerecht werd verkocht aan een prijs die correct werd ingeschat door verschillende onafhankelijke externe partijen (landmeter-schatters). Het is gemakkelijk achteraf kritiek te leveren zonder zelf grondig onderzoek te doen.

Er is geen onderhoud geweest aan de gebouwen sinds 2018

Dit klopt niet, zie uitleg onder punt 3 hierboven.

“De gemeente moet dringende lopende kosten dekken die hoger zijn dan de inkomsten

Dit klopt niet. Indien patrimonium wordt verkocht, valt dit binnen de investeringsmiddelen, en met de opbrengst worden investeringen gedaan (zoals bijvoorbeeld de nieuwbouw van de school de Klimboom). De oppositie bewijst opnieuw dat ze het verschil niet kennen tussen exploitatiekosten en investeringen.

Zoals bij andere gemeenten verhogen ook de exploitatiekosten in Kraainem door externe factoren (verhoging bijdrage aan politie, brandweer, vermindering federale bijdrage aan de gemeenten, etc.) en daar heeft de mogelijke verkoop van patrimonium niets mee te maken.

De meerderheid houdt geen rekening met het advies van de administratie

Dit klopt niet. Uiteraard kan zoiets niet worden uitgevoerd zonder groen licht van de financiële directeur en de administratie.

Onze inzet van Kraainem-Unie: Transparantie en Verantwoord Bestuur

Wij begrijpen dat veranderingen vragen oproepen. Onze deur staat open voor constructieve dialoog, vragen en suggesties van alle inwoners.

Samen bouwen we aan een Kraainem dat investeert in wat werkelijk telt: kwalitatieve dienstverlening, moderne infrastructuur en een gezonde financiële toekomst voor onze gemeente.